خانه/سرامیک پرسلانی/آیا سرامیک های پرسلانی می توانند حرارت و گرما را تحمل کنند؟
آخرین بروز رسانی: 9ام شهریور, 1400

آیا سرامیک های پرسلانی می توانند حرارت و گرما را تحمل کنند؟

سرامیک های پرسلانی در برابر حرارت و گرما / پرسلان به طور گسترده ای در بسیاری از خانه ها استفاده می شود. پرسلان علاوه بر اینکه به عنوان یک ماده ایده آل برای وان، سینک ظرفشویی و سرویس های بهداشتی عمل می کند، معمولاً در کفپوش ها و کانترها نیز استفاده می شود. اگر در حال بازسازی هستید و می خواهید از یک متریال بادوام و با طول عمر بالا  استفاده کنید، سرامیک های پرسلانی انتخابی ایده آل هستند زیرا در برابر حرارت بالا و سایر انواع فرسودگی ها مقاوم هستند.

ویژگی های کاشی های پرسلانی

نوعی از کاشی سرامیکی؛ سرامیک های پرسلانی از خاک رس ریز، متراکم، سفید، ماسه و فلدسپات (feldspar) ساخته شده است. این کاشی ها در دماهای بسیار بالا پخته می شوند که باعث می شود مقدار بسیار کمی آب در کاشی ها ایجاد شود. این امر منجر به کاشی هایی غیرمتخلخل، متراکم تر و سخت تر از سایر انواع کاشی می شود. فرایند پختن کاشی ها در دمای بالا منجر به تولید محصولات با دوام می شود.

تراکم خاک رس و فرایند پخت در دمای بالا که برای ساخت سرامیک های پرسلانی استفاده می شود منجر به محصولی می شود که سخت تر از گرانیت است. کاشی پرسلان علاوه بر ضدخش و ضدلک بودن، در برابر حرارت بالا مقاوم است.

موارد استفاده از سرامیک پرسلانی

سرامیک های پرسلانی را می توان تقریباً در هر نقطه از خانه، داخل و خارج استفاده کرد. به عنوان مثال، سرامیک های پرسلانی معمولاً برای کفپوش، حمام ها، دیوارهای سرویس بهداشتی و کانترها استفاده می شود.

از آنجا که سرامیک های پرسلانی حرارت و گرما را تحمل می کنند، برای کاشی های پشتی اجاق گاز و سینک محبوب هستند. گرمای زیاد ناشی از پخت و پز عموماً به سرامیک های پرسلانی آسیب نمی زند. سرامیک پرسلانی به دلیل سختی و تراکم، به عنوان یک کفپوش در فضاهای پرتردد مانند آشپزخانه، حمام، راهروها و نشیمن ها به خوبی عمل می کند.

سرامیک های پرسلانی برای شومینه

سرامیک های پرسلانی با توجه به دوام و استحکام بسیار بالا و این واقعیت که آنها در گرمای زیاد ایجاد می شوند، انتخابی ایده آل برای کاربرد در شومینه ها و اطراف آن است. سرامیک های پرسلانی تا حدودی شبیه به آجرهای نسوز هستند که حرارت و گرما را جذب می کنند و معمولاً در شومینه ها استفاده می شود. اگرچه سرامیک های پرسلانی در برابر حرارت مقاوم هستند، اما بهتر است در تماس مستقیم با حرارت و گرما نباشند. در صورت امکان، بین کاشی ها و حرارت شومینه، نوعی مانع یا حائل ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید که سرامیک های پرسلانی به بهترین شکل ظاهر خود باقی می مانند.

در طرف دیگر طیف، سرامیک پرسلانی در برابر سرما و یخ زدگی بسیار مقاوم است. احتمال ترک خوردگی پرسلان از سرما نسبت به سایر مواد مانند سرامیک کمتر است.

کاشی های پرسلانی در مقابل کاشی های سرامیکی

در نگاه اول، کاشی پرسلانی شبیه کاشی سرامیکی است. هر دو نوع کاشی طیف گسترده ای از گزینه های طراحی و رنگ را ارائه می دهند. همچنین کاشی های سرامیکی و پرسلانی هر دو بر پایه خاک رس هستند و در کوره پخته می شوند.

پرسلان نوعی سرامیک است. رسهایی که برای ساخت کاشی پرسلانی استفاده می شود دارای چگالی بالاتری است و در دمای بالاتر و مدت زمان بیشتر نسبت به سرامیک پخته می شوند. این فرایند باعث می شود که کاشی های پرسلانی از دوام و مقاومت بیشتری در برابر حرارت نسبت به کاشی های سرامیکی برخوردار باشند.

به طور کلی، کاشی های پرسلانی بسیار بهتر از سرامیک دوام می آورند. کاشی های پرسلانی محکم و مقاوم در برابر ترک خوردگی و محو شدن هستند. آنها همچنین در برابر آسیب رطوبت مقاومت می کنند.

دسته‌بندی: سرامیک پرسلانی

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه