خانه/سرامیک پرسلانی/نظافت سرامیک پرسلانی
آخرین بروز رسانی: 21ام اسفند, 1400

نظافت سرامیک پرسلانی

نظافت سرامیک پرسلانی / سرامیک پرسلانی یک ماده ی عالی برای پوشاندن یا تزئین دیوارها و کف ها می باشد. این سرامیک ها کاملاً مقاوم و بادوام هستند، از این رو در سالهای اخیر به عنوان یک متریال معماری محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. برخلاف سنگهای طبیعی، به طور طبیعی وجود ندارد و در شرایط کنترل شده تولید می شود، بنابراین می تواند در رنگ ها، طرح ها، اشکال، اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید شود.

انتخاب شما هر چه باشد، یک چیزی که همیشه آرزو می کنید این است که سرامیک های شما برای همیشه مانند سرامیک های نو، تمیز و درخشان بمانند. خوشبختانه نظافت سرامیک پرسلانی کار سختی نیست. با این حال، اگر به خوبی محافظت نشود یا به نحوی لکه دار شود، نظافت آن سخت می شود.

بسته به اینکه شما چه نوع سرامیکی نصب کرده باشید؛ لعابدار (پولیش)، بدون لعاب (مات)، یا سرامیک پرسلانی با سطح استراکچردار؛ روش های متفاوتی برای تمیز کردن این سه نوع سرامیک وجود دارد.

در این رابطه می توانید مقاله مربوط به تفاوت سرامیک های لعابدار و بدون لعاب را در همین سایت azinarc مطالعه کنید.

نظافت سرامیک پرسلانی با سطح لعابدار و پولیش:

  • کف را با طی جارو کنید: با جارو زدن کف، خاک را از روی سرامیک پرسلانی بردارید. از جاروی نرم یا طی با پارچه ماکروفایبر یا جاروبرقی می توان استفاده کرد. از جارو با موهای سخت یا پلاستیکی استفاده نکنید که به کف آسیب می رساند.

توجه: گوشه ها و فضاهای بین سرامیک ها را جا نگذارید و تا قبل از رفتن به مرحله بعدی نظافت تا حد ممکن گرد و غبار را کامل جارو کنید.

  • از یک طی نرم برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید: برای از بین بردن لکه ها یا غبار روی سرامیک می توان از یک طی با موهای نرم و لطیف استفاده کرد.

توجه:

  1. کف را با آب داغ مرطوب کنید و با طی خاک روی سرامیک را تمیز کنید. از حرکت دایره ای برای طی کشیدن استفاده کنید.
  2. از طی کشیدن کف خشک خودداری کنید زیرا باعث می شود سرامیک خش بردارد.
  • استفاده از محلول تمیز کننده برای از بین بردن لکه ها: برای از بین بردن لکه های روی سرامیک های پرسلانی لعابدار، از محلول تمیز کننده و طی برای پاک کردن آن استفاده کنید. می توان از محلول خانگی آب و سرکه سفید یا محلول تمیز کننده موجود در بازار استفاده کرد.
  1. محلول تمیز کننده خانگی: یک چهارم فنجان سرکه سفید را با حدود 2 گالن آب گرم مخلوط کنید. کف را با استفاده از این محلول پاک کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس دوباره کف را طی بکشید. سرکه موجود در محلول علاوه بر تمیز کردن به معطر سازی و ضدعفونی کاشی ها نیز کمک می کند.
  2. محلول تمیز کننده موجود در بازار: یک محلول تمیز کننده مخصوص کاشی های لعاب دار را تهیه کنید. در ابتدا، باید محلول را روی یک نقطه از سرامیک امتحان کنید تا مطمئن شوید به کف آسیب نمی رساند. 
  3. می توان از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های قهوه از سطح سرامیک لعابدار استفاده کرد. جوش شیرین را روی لکه بپاشید و سپس با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب محل را مالش دهید تا لکه قهوه از بین برود.
  • طی زدن کف: با استفاده از یک تمیزکننده ملایم و مناسب برای سرامیک های لعابدار، تمیزکاری را کامل کنید. قبل از خشک شدن تمیز کننده کف را با استفاده از آب گرم دوباره طی بزنید. این باعث می شود که پاک کننده کف را لک نکند.
  • خشک کردن کف: از یک حوله یا یک پارچه ی تمیز میکروفایبر برای خشک کردن کامل کف استفاده کنید. باید اطمینان حاصل کرد که هیچ لکه آبی روی کف باقی نماند.
  1. پنجره ها را باز کرده و از یک فن استفاده کنید تا کف با جریان هوا خشک شود.
  2. پس از خشک شدن کف، برای برق انداختن سطح از پارچه کتان درشت بافت استفاده کنید و با حرکت های دایره ای کف را برق بندازید.

نظافت سرامیک پرسلانی بدون لعاب و مات

  • جارو کردن کف: با استفاده از یک طی خشک، خاک یا گرد و غبار را از سطح سرامیک مات، جمع کنید. از جاروها پلاستیکی و زبر استفاده نکنید زیرا ممکن است کف را خش بیندازد.

توجه: هیچ گوشه یا فضایی را از سرامیک ها را جا نگذارید تا بقیه مراحل تمیز کاری آسان شود.

  • طی زدن کف با استفاده از محلول تمیز کننده: یک محلول تمیز کننده ملایم برای از بین بردن آلودگی ها یا لکه ها توصیه می شود. از محلول آب سرکه خانگی یا یک محلول بازاری استفاده کنید.

توجه:

  1. برای محلول خانگی، یک چهارم فنجان سرکه سفید را با تقریباً 2 گالن آب گرم مخلوط کنید. محلول را روی کف ریخته و اجازه دهید برای مدت پنج تا ده دقیقه بماند. سرکه جدا از تمیز کردن کف، سطح کف را ضد عفونی و معطر می کند.
  2. در صورت استفاده از پاک کننده تجاری، اطمینان حاصل کنید که مخصوص سرامیک های پرسلانی بدون لعاب باشد.
  • اسکراب کف: از یک برس با موهای نرم برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید. اسکراب را ادامه دهید تا لکه ها از سطح پاک شوند.

توجه: تمام آثار محلول تمیز کننده باید از کف پاک شود. پس از آن، کف را با استفاده از آب گرم بشویید. اجازه ندهید محلول بیش از 10 دقیقه بماند زیرا ممکن است به سرامیک پرسلانی بدون لعاب آسیب برساند.

  • خشک کردن کف: از یک پارچه یا حوله نرم تمیز برای خشک کردن کف استفاده کنید.

توجه: همچنین می توانید پنجره ها را باز کرده و از فن استفاده کنید تا کف کاملاً در معرض هوا خشک شود.

نظافت سرامیک پرسلانی آجدار (textured)

  • کف را جارو کنید: کف را در دو جهت مختلف جارو کنید، تا گرد و غبار و بقایای آن به درستی پاک شود. فقط از جاروهایی با موهای نرم استفاده کنید. در ابتدا جارو را در جهت بافت کاشی بکشید. پس از آن، بطور مورب در امتداد کاشی جارو کنید.
  • با یک محلول ملایم کف را طی بکشید: پس از جارو کشیدن، کف را با استفاده از یک محلول تمیز کننده ملایم با آب گرم طی بکشید. 

توجه: سرامیک های پرسلانی آجدار بیشتر به نظافت نیاز دارند، خصوصا در کف های پرتردد و روباز.

  • اسکراب کف با استفاده از برس نایلونی: از برس نایلونی نرم و تمیز برای از بین بردن لکه ها یا لکه های تیره کف استفاده کنید. کف را در دو جهت مخالف بشویید. ابتدا در جهت بافت و سپس در جهت مخالف بافت کاشی.
  • شستشوی کف: محلول تمیز کننده نباید برای مدت طولانی روی کف باقی بماند، برای این کار می توانید کف پرسلانی آجدار را با آب تمیز بشویید.
  • خشک کردن کف: برای از بین بردن هرگونه لکه یا اثر از آب باید از پارچه ی میکروفایبر استفاده شود. باز کردن پنجره ها و استفاده از فن نیز می تواند به منظور خشک کردن استفاده شود.

نظافت سرامیک پرسلانی / چکیده :

  • جارو کردن یا جاروبرقی کف دو بار در هفته: عادت کنید که هفته ای حداقل دو بار کف را با طی یا جاروی با موی نرم تمیز کنید.

توجه: برای جلوگیری از آسیب دیدن کف، از جاروهای زبر استفاده نکنید. برای تمیز کردن از جارو برقی نیز می توان استفاده کرد.

  • بلافاصله مواد ریخته شده رو تمیز کنید: اگر چیزی روی سطح سرامیک پرسلانی ریخت، آن را به سرعت تمیز کنید. برای این کار از آب گرم و پارچه نرم استفاده کنید.

توجه: هرگز از سیم ظرفشویی برای از تمیزکردن استفاده نکنید زیرا ممکن است لکه های زنگ زدگی در ملات بندکشی بین کاشی ها ایجاد شود.

  • هرگز از سفید کننده یا آمونیاک روی سرامیک های پرسلانی استفاده نکنید: استفاده از پاک کننده های با پایه ی سفیدکننده یا آمونیاک اکیداً ممنوع است. چنین پاک کننده هایی می توانند ملات بندکشی را لکه دار کنند یا باعث تغییر رنگ کاشی ها شوند.

توجه: همچنین از پاک کننده های رنگی استفاده نکنید. از تمیزکننده ها و شوینده های با پایه روغن هم استفاده نکنید.

  • از قالیچه و فرش استفاده کنید: فرشها و حصیرهای کفپوش سرامیک های پرسلانی را از گردوغبار دور نگه می دارد.

توجه:

  1. همیشه زیر پایه های مبلمان پد نمدی بگذارید تا از ایجاد خراش روی کف جلوگیری کند.
  2. از زیرگلدانی استفاده کنید تا لک حلقه های آب روی سرامیک نیفتدد. 

با مراقبت مناسب از سرامیک های پرسلانی خود، از هر سه نوع ، می توانید آنها را برای سالها بعد از نصب هم، سالم ، تمیز و زیبا نگه دارید.

دسته‌بندی: سرامیک پرسلانی

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه