خانه/سرامیک پرسلانی/ویژگی ضدیخ یا مقاوم در برابر یخ زدگی کاشی های پرسلانی
آخرین بروز رسانی: 11ام شهریور, 1400

ویژگی ضدیخ یا مقاوم در برابر یخ زدگی کاشی های پرسلانی

ویژگی ضدیخ یا مقاوم در برابر یخ زدگی یک نکته مهم در انتخاب کاشی هایی است که در فضای باز استفاده می شود. صاحبان خانه ممکن است وسوسه شوند از کاشی های سرامیکی ساده و متنوع استفاده کنند، همانطور که از آنها در داخل خانه استفاده می کنند. با این حال، تقریباً همه کاشی های سرامیکی در هر چیزی جز بهترین آب و هوای معتدل صدمه خواهند دید و به سرعت در شرایط یخبندان و زمستان دچار استهلاک خواهند شد. سرامیک های پرسلانی محافظت بیشتری را ارائه می دهند، جایی که اصطلاحات “مقاوم در برابر یخ زدگی(frost resistant)” و “ضدیخ (frost proof)” اهمیت پیدا می کنند.

ویژگی ضدیخ یا مقاوم در برابر یخ زدگی کاشی های پرسلانی

هر دو کاشی سرامیکی و پرسلانی از خاک ساخته شده اند، اما نحوه ساخت آنها متفاوت است. در جایی که سرامیک با قالب گیری معمولی خاک رس و پختن آن در کوره ساخته می شود، پرسلان با فشرده سازی مواد رس به یک بستر متراکم ساخته می شود. این ساختار متراکم، پرسلان را سنگین تر و با دوام تر می کند و جاذب کمتری است که مقاومت بیشتری در برابر سرما ایجاد می کند.

جذب آب

تا زمانی که آب روی سطح کاشی باقی می ماند و داخل لعاب رسوخ نمی کند، آسیب نسبتاً کمی به کاشی وارد می کند. با این حال، هنگامی که آب داخل کاشی رسوخ می کند، در آنجا می ماند تا زمانی که هوا سردتر می شود و آب را منجمد می کند. سپس هنگامی که آب منبسط می شود کاشی را می شکند و وقتی ذوب می شود ، تکه های خرد شده کاشی را با خود می برد. هرچه کاشی آب کمتر جذب کند، آب هنگام یخ زدگی آسیب کمتری به آن وارد می کند.

ویژگی ضدیخ یا مقاوم در برابر یخ زدگی

کاشی های مقاوم در برابر یخ زدگی، قابلیت جذب آب بیش از 3 درصد را دارند، اما جذب آب کمتر از 0.5 درصد به این معنی است که تنها 3 درصد یا کمتر از آبی که روی کاشی می ریزد، جذب آن می شود. با هر مقداری بیشتر از 3 درصد، کاشی به راحتی آسیب خواهد دید. کاشی که 0.5 درصد یا کمتر آب را جذب می کند، ضدیخ (frostproof) نامیده می شود، زیرا بالاترین دفاع موجود در برابر یخ را ارائه می دهد.

کیفیت پرسلان

پرسلان یک کاشی بسیار محکم است و بعید است که صاحبان خانه سرامیک های پرسلانی پیدا کنند که ضدیخ نباشند، زیرا معمولاً ساختار آنها به طور طبیعی منجر به کیفیت ضد یخ می شود. گاهی اوقات ضد یخ و پرسلان به جای یکدیگر استفاده می شود. معمولاً هیچ تفاوت قیمتی مستقیماً با ویژگی های مقاوم در برابر یخ زدگی وجود ندارد.

معنای واقعی کاشی های ضدیخ

هیچ کاشی به معنای واقعی کلمه ضد یخ نیست. حتی اگر پرسلان فقط در معرض جذب 0.5 درصد از آب قرار گیرد، باز هم تا حدودی آسیب می رساند. سرامیک های پرسلانی در فضای باز و در آب و هوای سرد، به اندازه سرامیک های پرسلانی در فضای داخلی دوام نخواهند آورد. اما هرچه کاشی ها کمتر جاذب باشند، طول عمر بیشتری نیز خواهند داشت. به همین دلیل است که سرامیک های پرسلانی برای محوطه سازی ایده آل هستند و بیشتر توصیه می شوند.

دسته‌بندی: سرامیک پرسلانی

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه