آخرین بروز رسانی: 31ام خرداد, 1400

چگونه بندکشی کنیم؟

چگونه بندکشی کنیم؟ / پروژه کاشی کاری جدید خود را با یک بندکشی حرفه ای و با کیفیت  به پایان برسانید.

این مهارت های ساده و در عین حال حرفه ای را برای بندکشی بیاموزید تا خطوط بندکشی بادوام با ظاهری زیبا و تمیز و در نهایت یک کار بندکشی جذاب را داشته باشید.

چگونه بندکشی کنیم؟

ابزار مورد نیاز

  • سطل
  • تفنگ برای تزریق درزگیر
  • ماله شناور
  • ماله لبه دار
  • حوله میکروفیبر
  • کاردک
  • جاروبرقی صنعتی
  • اسفنج کاشی کاری
  • ابزار چاقو

مواد مورد نیاز

  • ماده درزگیری
  • پودر بندکشی
  • نوار چسب برای پوشندن لبه های سرامیک

گام اول

فاصله بین سرامیک ها (خطوط بندکشی) را تمیز کنید.

با جاروبرقی صنعتی خطوط بندکشی را جارو کنید، سپس ملات های بیرون زده را با استفاده از یک کاردک محکم بتراشید و دوباره جارو برقی بکشید. موقع تراشیدن مراقب باشید که به لعاب سرامیک آسیب نزنید.

برای حفاظت از لبه های سرامیک از نوارچسب استفاده کنید.

لبه ها را چسب بزنید و از سرامیک ها محافظت کنید. ملات بندکشی می تواند به راحتی یک کار کاشی کاری عالی را خراب کند. و با این وجود، بازهم چگونگی بندکشی سرامیک و روش بندکشی مناسب و صحیح اغلب در مرحله های بعدی اهمیت قرار می گیرد. هرچه قدر بندکشی بهتر و تمیزتر باشد، کاشی کاری نهایی بهتر به نظر می رسد.

چگونه بندکشی کنیم؟
چگونه بندکشی کنیم؟

نکات و ریزه کاری های یک بندکشی حرفه ای و باکیفیت، رازهای پنهان نیستند. در این مقاله، ما برخی نکات و تکنیک ها را در مورد نحوه بندکشی سرامیک به شما نشان خواهیم داد تا کار شما راحتر و روان تر پیش برود و در نهایت یک کاشی کاری در سطح حرفه ای انجام داده باشید.

بنابراین ابتدا با جاروبرقی تمام گرد و غبار و هرگونه تراشه ریز خشک شده از اتصالات بندکشی، کار را شروع کنید. اگر نقاط برجسته ای وجود دارد که از خطوط بندکشی خارج شده و خشک شده است، از یک کاردک محکم استفاده کنید تا آنرا خراشیده و دوباره این خطوط و سطح سرامیک را جارو برقی بزنید. آخرین چیزی که می خواهید این است که هنگام بندکشی، ملات را به درون فواصل بندکشی فشار دهید.

نکته : لبه سرامیک را قبل از بندکشی با نوار چسب بپوشانید.

گام دوم

پودربندکشی را با دست مخلوط کنید تا اثری از پودر باقی نماند.

پودربندکشی را با ماله لبه دار مخلوط کنید تا تمام پودر حل شود. هنگام مخلوط کردن، سطل را مرتباً بغلتانید. ته سطل را بتراشید تا مطمئن شوید تمام پودر مخلوط شده است. مقداری پودربندکشی از کیسه در سطل مخلوط کن بریزید. هر چند وقت یکبار آب بریزید و با استفاده از ماله با دست شروع به مخلوط کردن کنید. سطل را به سمت خود کج کنید و همانطور که مخلوط می کنید آن را به سبک “میکسر سیمان” بچرخانید. حتماً از ته سطل پودر خشک و مخلوط نشده را با ماله بتراشید. مخلوط کردن را ادامه دهید تا تمام پودر جذب شده و قوام کره بادام زمینی را داشته باشد. در انتها آب را بوسیله ی یک اسفنج در مخلوط بچکانید. فقط کمی طول می‌کشد تا ملات درست شود. و پودربندکشی را با مته و مخلوط کن، مخلوط نکنید. این روش ملات را شدیدا هم زده و تکان می دهد و هوا را به مخلوط وارد می کند. که این قدرت ترمیمی را ضعیف کرده و باعث تغییر رنگ ملات می شود.

اجازه دهید ملات استراحت کند
وقتی ملات شما به وضعیت کره بادام زمینی رسید، متوقف شوید! حدود 10 دقیقه بگذارید ملات استراحت کند. این اجازه می دهد مواد شیمیایی موجود در دوغاب جادوی خود را انجام دهند. با حذف این مرحله ممکن است پیوندها ضعیف و شکننده شوند. بعد از استراحت، دوغاب کمی سفت شده، اما آب بیشتری اضافه نکنید. دوباره دوغاب را با دست مخلوط کنید تا شل شود و آماده برای بندکشی باشد.

چگونه بندکشی کنیم؟
چگونه بندکشی کنیم؟

گام سوم

ملات آماده شده را با ماله شناور بردارید.

سطل را به سمت خود کج کنید. مقداری دوغاب را به سمت بالا بکشید و آن را روی ماله ی شناور بریزید. شما اکنون آماده بندکشی هستید. سطل را به سمت خود کج کنید (مانند زمانی که ملات را مخلوط می کردید) و مقداری دوغاب را با ماله روی دیواره ی سطل به سمت بالا بکشید. بدین ترتیب برداشتن مقدار مناسب از ملات برای شما راحتر است. ملات را محکم روی دیواره ی سطل فشار دهید تا توده های آن از بین برود.

چگونه بندکشی کنیم؟

گام چهارم

خطوط بندکشی را پر کنید. ملات را پخش کنید.

دوغاب را به صورت مورب سرتاسر سرامیک بمالید تا به عمق فواصل وارد شود و از بیرون زدن آن جلوگیری کنید. همیشه در پروژه ی بندکشی ابتدا دیوارها را بندکشی کنید و بعد از اتمام آن کف را بندکشی کنید تا کف دوباره کثیف نشود. برای فشردن کامل دوغاب در خطوط از هر طرف یا گوشه ماله که لازم است استفاده کنید. روی سطوح عمودی، دوغاب را به سمت بالا بمالید. به این ترتیب ملات زیادی روی زمین نخواهد ریخت.

چگونه بندکشی کنیم؟

گام پنجم

ملات اضافی را تمیز کنید.

با حرکت مارپیچی اضافات دوغاب را از روی سطح پاک کنید. این امر به توزیع یکنواخت دوغاب کمک می کند و از گیر کردن لبه ی ماله در خطوط بندکشی جلوگیری می کند. بعد از اینکه تمام خطوط را پر کردید، اولین پاکسازی خود را با ماله ی شناور انجام دهید. در این قسمت از پروژه بندکشی هدف شما صرفاً برداشتن اضافات ملات از سطح سرامیک است. ماله را به طور زاویه دار روی سرامیک نگه دارید و دوغاب اضافی را از سطح بردارید. برای انجام سریعتر و راحتتر کار از حرکت مارپیچ استفاده کنید.

چگونه بندکشی کنیم؟

گام ششم

سطح را با اسفنج تمیز کنید.

یک اسفنج مرطوب (و نه خیس) را به صورت مورب روی کاشی بکشید. اسفنج خود را مرتباً بشویید و این کار را تکرار کنید تا جایی که تنها یک لایه تیره شبیه مه روی سطح می ماند. هنگامی که دوغاب شروع به سفت شدن کرد (20 تا 30 دقیقه)، تمیزکاری با اسفنج را شروع کنید. از هر اسفنجی استفاده نکنید، مخصوصاً از اسفنج های آشپزخانه، یک اسفنج “هیدروفیلیک” (آب دوست) انتخاب کنید. آنها در فروشگاه های لوازم کاشی و سرامیک فروخته می شوند. اطمینان حاصل کنید که اسفنج فقط مرطوب است و خیس نیست و آن را به صورت مورب سرتاسر سطح سرامیک بکشید و ملات اضافی را از سطح سرامیک پاک کنید. در اولین مراحل تمیزکاری، دوغاب تمام سطح کاشی ها را لک می کند. فقط اسفنج خود را در سطلی از آب تمیز بشویید (هرگز در سینک ظرفشویی نشویید) و پاک کردن را ادامه دهید تا بیشتر دوغاب از روی سطح برداشته شود.

چگونه بندکشی کنیم؟

گام هفتم

خطوط بندکشی را صاف و هموار کنید.

اسفنج را با انگشت اشاره خود فشار داده و خطوط برجسته یا ناهموار را صاف کنید. خیلی فشار ندهید. هدف شما در این پروژه بندکشی این است که خطوط دارای شکل و عمق یکسان باشند. وقتی سطح تمیز شد، به کمک اسفنج شروع به صاف کردن و تسطیح خطوط بندکشی کنید. اسفنج را در کف دست نگه دارید و با انگشت اشاره به آرامی فشار دهید و آن را روی تمامی خطوطی که برجسته یا ناهموار به نظر می رسد، حرکت دهید. خیلی فشار ندهید؛ بگذارید اسفنج کار را انجام دهد.

چگونه بندکشی کنیم؟

گام هشتم

با یک حوله میکروفایبر لایه تیره ی روی سطح سرامیک را پاک کنید.

پس از خشک شدن لایه ی دوغاب، با یک حوله پنبه ای یا بهتر از آن، یک حوله میکروفایبر، این لایه را پاک کنید. بعد از صاف کردن خطوط بندکشی، حدود نیم ساعت صبر کنید تا سطح خشک شود ولایه ی تیره ی شبیه مه تشکیل شود. سپس آن را با حوله پاک کنید. حوله های معمولی مناسبند، اما حوله های میکروفایبر گزینه ی بهتری برای پروژه ی بندکشی هستند. با الیاف بیشتر، بسیار سریعتر و تمیزتر از حوله معمولی، سطح را تمیز می کند.

چگونه بندکشی کنیم؟

نکته: مقداری از پودربندکشی را برای تعمیرات نگه دارید.

بهتر است مقدار کمی از پودربندکشی استفاده نشده را نگه دارید. پودربندکشی به راحتی رطوبت محیط را جذب می کند، بنابراین آن را در یک ظرف خلاء مانند یک کیسه پلاستیکی که قابلیت مهروموم را داشته باشد یا شیشه کنسرو، نگهداری کنید.

گام نهم

تمام گوشه های داخلی را آب بندی کنید.

 گوشه های داخلی را بندکشی نکنید زیرا همیشه با گذشت زمان ترک میخورند. بعد از بندکشی و تمیز کردن، از یک درزگیر (مثل چسب آکواریوم) استفاده کنید. این گوشه ها را بیش از حد پر نکنید که تمیز کردن و صاف کردن آن را سخت تر خواهید کرد. از یک ماده برای درزگیری استفاده کنید که رنگ آن با پودربندکشی هماهنگ باشد.

چگونه بندکشی کنیم؟

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه