خانه/دیتیل اجرایی, سرامیک پرسلانی/آنچه درباره کاشی اصلاح شده (Rectified tile) باید بدانید
آخرین بروز رسانی: 31ام مرداد, 1400

آنچه درباره کاشی اصلاح شده (Rectified tile) باید بدانید

کاشی اصلاح شده (Rectified tile) اصطلاحی است که در مورد سرامیک ها و پرسلان های خاص کاربرد دارد. وقتی کاشی اصلاح می شود به چه معناست؟ آیا کاشی های اصلاح شده بهتر از کاشی هایی هستند که اصلاح نشده اند؟

کاشی اصلاح شده چیست؟

کاشی اصلاح شده کاشی پخته شده ای (کاشی سرامیکی یا پرسلانی) است که به صورت مکانیکی برش داده شده یا به اندازه دقیق تراشیده شده است.

از آنجا که فقط در لبه های کاشی اعمال می شود، به آن لبه کاری گفته می شود. علاوه بر این، لبه ها معمولاً بطور دقیق در یک زاویه 90 درجه بریده می شوند.

اصلاح بهتر از سایر لبه کاری ها در نظر گرفته نمی شود. این فقط یک کار متفاوت است که ظاهر متفاوتی را امکان پذیر می کند: مرتب، تمیز و دقیق با خطوط باریک بندکشی.

از کجا کاشی های اصلاح شده تهیه کنیم؟

همه تولید کنندگان عمده کاشی کاشی های اصلاح شده را ارائه می دهند. شما معمولاً باید به مشخصات و سطح لبه نگاه کنید تا مشخص شود که آیا کاشی اصلاح شده است یا خیر.

به طور پیش فرض، تمام کاشی های موزاییکی پس از برش اصلاح می شوند. اما از آنجا که موزاییک ها اغلب به یک نگهدارنده ی توری چسبیده اند، نمی توانید آن کاشی ها را کنار هم قرار دهید. اگر این را می خواهید، باید به دنبال کاشی های موزاییکی اصلاح نشده باشید.

همچنین به طور پیش فرض، هر نوع کاشی سنگ طبیعی از آنجا که پخته نمی شود، اصلاح می شود. تمام سنگهای طبیعی بریده می شوند و در نتیجه اصلاح می شوند. این امر هم در مورد سنگ بریده شده از اسلب و هم در مورد سنگ مهندسی ساز صدق می کند.

اصلاح کاری انقباض کاشی را کنترل می کند

اگر تا به حال پیتزا، نان یا کلوچه پخته اید، می دانید که نمی توان اندازه نهایی محصول را پیش بینی کرد.

با حرارت، ابتدا منبسط می شود، سپس با سرد شدن منقبض می شود. در حالی که رسهای سرامیکی و پرسلانی از قابلیت پیش بینی بیشتری نسبت به خمیر برخوردارند، هنوز هم بر اساس تفاوتهای ریز در دماهای پخت و ترکیب مواد در معرض تغییرپذیری اندازه قرار می گیرند: کاشی هنگام پخت کوچک می شود.

کاشی های معمولی که قالب گیری می شوند و سپس پخته می شوند، اما اصلاح نمی شوند، تفاوت ابعادی کمی دارند که ممکن است بر چیدمان منظم و دقیق کاشی ها تأثیر بگذارد. توجه به این نکته ضروری است که اصلاح فقط بر ابعاد سطح یا صورت کاشی تأثیر می گذارد، یعنی اندازه پهلو به پهلو. ضخامت کاشی را اصلاح نمی کند.

مزایا و معایب کاشی های اصلاح شده

مزایا

  • کاشی های اصلاح شده هنگامی که به طرز ماهرانه ای چیده شوند بسیار مرتب و تمیز به نظر می رسند.
  • کاشی های اصلاح شده کثیفی های کمتری جمع می کنند زیرا خطوط بندکشی باریک تر و کوچکتری دارند.

معایب

  • کاشی های اصلاح شده معمولاً گرانتر از کاشی های معمولی هستند زیرا مراحل بیشتری برای تولید آنها لازم است.
  • تنظیم و قراردادن کاشی های اصلاح شده می توانند مشکل تر باشند زیرا خطوط بندکشی کوچکتر هستند.
  • هنگامی که لبه های کاشی اصلاح شده لب پر می شوند، از آنجا که لبه ها بسیار صاف و دقیق هستند، قسمت های لب پر شده بیشتر به چشم می آیند و قابل توجه هستند.

دلایل خرید کاشی های اصلاح شده

شما خطوط بندکشی باریک می خواهید

برای اکثر صاحبخانه ها، دلیل اصلی خرید کاشی اصلاح شده نصب کاشی با حداقل خطوط بندکشی است. هرچه خطوط بندکشی ضخیم تر باشد، فضای بیشتری برای قرار دادن کاشی های با اندازه های غیریکسان دارید.

نگاه به این مسئله از زاویه ای دیگر: کاشی هایی با لبه های ناهموار. توجه داشته باشید که کاشی های معدنی که ضخیم، اغلب قرمز و اصلاح نشده اند و در فضای باز دیده می شوند، ممکن است دارای خطوطی به ضخامت 1.3 سانتیمتر باشند. یکی از دلایل این خطوط بندکشی پهن، پوشاندن با ابعاد ناقص و غیریکسان است.

شما می خواهید کاشی هایی با اندازه بزرگتر (40 سانتیمتر یا بیشتر) نصب کنید

به ندرت می توان کاشی های کوچک اصلاح شده پیدا کرد. با این وجود، حداقل آن چقدر کوچک است؟

به طور کلی، کاشی 30 سانتیمتر در 30 سانتیمتر کوچکترین کاشی اصلاح شده است که می توانید پیدا کنید. یک استثنا در مورد موزاییک هایی با مساحت 1 اینچ مربع یا 2 اینچ مربع و برش خورده (و بنابراین از نظر فنی اصلاح شده) خواهد بود. اما آنها روی نگهدارنده ی توری نصب شده اند و محل بندکشی از قبل تعیین شده است.

شما خطوط بندکشی تمیز و دقیق می خواهید

زاویه تمیز و 90 درجه ارائه شده توسط اره برش کاشی به این معنی است که خط بندکشی شما به همان اندازه تمیز خواهد بود.

برای مصالحی مانند کاشی های صاف و صیقلی که به راحتی خطاها را نشان می دهند، اصلاح کاری یک ضرورت است. مهم است که هنگام قرار دادن کاشی بزرگ اصلاح شده، مطمئن شوید که بستر کار شما کاملاً صاف است.

هنگام نصب کاشی با خطوط بندکشی نازک، لیپاژ بلافاصله آشکار می شود. مراقب خطر لیپاژ (Lippage) باشید. 

شما کاشی پخته می خواهید نه سنگ طبیعی

اصلاح فقط در مورد کاشی پخته اعمال می شود. شما این عبارت را برای سنگ مرمر، گرانیت یا تراورتن به کار نمی برید. از آنجا که اینها سنگهای طبیعی هستند که قبلاً اصلاح شده اند زیرا باید از بلوکهای بزرگتر سنگ بریده شوند.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه