خانه/سرامیک پرسلانی, کف/نکاتی برای نصب سرامیک با ابعاد بزرگ
آخرین بروز رسانی: 6ام مرداد, 1400

نکاتی برای نصب سرامیک با ابعاد بزرگ

سرامیک با ابعاد بزرگ در هر فضایی یک شکل دراماتیک را ارائه می کند و معمولاً هم بعنوان دیوارپوش و هم کفپوش انتخاب می شود تا ظاهری تمیز و مدرن به یک فضای بزرگ بدهد. در حالی که سرامیک های با ابعاد بزرگ راهی عالی برای ایجاد ظاهری مدرن در فضای بزرگ هستند، اما در مورد نصب چالش های خاص خود را دارند. اگر به فکر استفاده از این سرامیک ها در فضای خود هستید، نکاتی سریع وجود دارد که می تواند به شما کمک کند از هرگونه مشکل در پیشرفت و رسیدن به ظاهر نصب حرفه ای جلوگیری کنید.

مزایای استفاده از سرامیک های سایز بزرگ

سرامیک های با ابعاد بزرگ در ابعاد و شکل های مختلفی وجود دارند که از سرامیک های مربعی 40×40 سانتیمتر شروع می شوند و شامل سرامیک های مستطیلی با ابعاد بزرگ و اسلب های سرامیکی با ابعاد 240×120 سانتیمتر هستند. همچنین بسیاری از این سرامیک ها، سرامیک های پرسلانی ظریف هستند. این سرامیک های بزرگ به دلایل مختلف موردپسند هستند، از جمله:

حداقل خطوط  بندکشی

به طور طبیعی، سرامیک های بزرگ به خطوط بندکشی کمتری نیاز دارند زیرا سرامیک خود فضای بیشتری را پوشش می دهد.

پوشش پیشرفته

از آنجا که شکل آنها بسیار بزرگ است، این سرامیک ها در زمان نصب کمتر پوشش بیشتری را ایجاد می کنند، دستیابی به یک نصب عظیم بدون ایجاد ظاهری شلوغ یا برهم زننده، آسان است.

تعمیر و نگهداری کمتر

با نصب سرامیک های سایز بزرگ، دیوارها و کفپوش ها با وجود خطوط بندکشی کمتر، به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. خطوط بندکشی با گذشت زمان تمایل به خردشدن یا ترک خوردن دارند و به حداقل رساندن این خطوط  باعث سهولت در نگهداری می شود.

ایجاد یک ظاهر مدرن

طراحی بزرگ و صاف این سرامیک ها باعث ایجاد ظاهری مدرن به فضا می شود، به ویژه هنگامی که سرامیک های مشابه کف برای دیوار نیز استفاده می شوند. قبل از استفاده از سرامیک های دیواری روی کف یا سرامیک های کف روی دیوار، مهم است که بدانید آیا سرامیک ها برای استفاده در دیوار یا کف مناسب است یا نه.

آماده شدن برای نصب

در کف سازی با تخته های فرش و وینیل، وجود برخی نقایص در بستر کار یا زیرلایه، می تواند قابل چشم پوشی باشد. اما این مسئله در مورد کاشی های با ابعاد بزرگ ساخته شده از پرسلان یا سنگ، قابل چشم پوشی نیست. آماده سازی مناسب برای هرگونه نصب سرامیک با ابعاد بزرگ با اطمینان از مسطح بودن کامل زیرلایه آغاز می شود. اکثر زیرلایه ها مسطح نیستند. در این صورت، برای آماده سازی بستر مناسب سرامیک، از یک ماده خود تراز شونده استفاده کنید. در مناطقی  که در ماه های تابستان و زمستان تغییرات شدید دما را تجربه می کند، اقدامات اضافی ممکن است مورد نیاز باشد.

بودجه بندی مطابق با وسعت کامل پروژه

هزینه خود سرامیک، تنها آغاز کار است. برای تهیه بودجه مناسب برای پروژه ی در دست اجرا، هزینه سرامیک و هزینه پیش بینی شده برای تخریب کف فعلی، آماده سازی زیرلایه، هرگونه مواد نصب اضافی و هزینه کار در صورت تمایل به استخدام متخصصان را با هم در نظر بگیرید . اگرچه این یک توصیه ی فنی برای نصب نیست، اما به شما کمک می کند پروژه خود را در مسیر نگه دارید و یک محصول نهایی با کیفیت بالا را تضمین کنید.

مراقب خطر لیپاژ (Lippage) باشید

هرچه سرامیک بزرگتر باشد، در صورتی که زیرلایه یا بسترکار کاملاً تراز نباشد، لیپاژ آسان تر رخ می دهد. لیپاژ (Lippage) اصطلاحی برای دو سرامیک است که در کنار یکدیگر نصب شده اند کاملاً با یکدیگر هم تراز نیستند و لبه یکی کمی بالاتر از لبه دیگر قرار دارد. خطر اصلی لیپاژ این است که پشت پا خوردن روی سرامیک بالاتر به راحتی اتفاق می افتد. جلوگیری از لیپاژ با آماده سازی صحیح بستر و اطمینان از یکنواخت ریخته شدن ملات، آغاز می شود.

از ملات مناسب استفاده کنید

به طور سنتی، سرامیک پرسلانی با لایه نازک به زیر لایه می چسبد. اختلاف ضخامت از یک سرامیک پرسلانی سنتی به یک سرامیک با ابعاد بزرگ به این معنی است که لازم است از ملات دیگری استفاده شود. به جای استفاده از لایه ی نازک، یک ملات با ضخامت متوسط انتخاب کنید. لایه ی نازک بطور طبیعی هنگام خشک شدن تمایل به جمع شدن یا منقبض شدن دارد، که در چسباندن سرامیک های کوچکتر مشکلی ایجاد نمی کند. ملات با ضخامت متوسط در برابر انقباض مقاومت می کند، و آن را گزینه بهتری برای چسباندن سرامیک های بزرگتر می کند. این ملات باید هم به پشت سرامیک و هم به بستر کار مالیده شود تا از پیوند ایمن اطمینان حاصل شود.

جلوگیری از ایجاد ترک

سرامیک های بزرگ بیشتر از سرامیک های کوچک دچار ترک می شوند. با تمهیدات کمی در طی مراحل نصب، می توانید از ایجاد ترک در وهله اول جلوگیری کرده و در مرحله ی بعد نیاز به تعمیر نمی باشد. یک غشای عایق ترک، بین زیرلایه و سرامیک اضافه کنید.

این غشا به عنوان یک ضربه گیر بین سرامیک و زیرلایه عمل می کند بنابراین انبساط و انقباض طبیعی که در ماه های سرد و گرم اتفاق می افتد، به طور مستقیم منجر به ترک خوردگی سرامیک نمی شود. این غشا لزوماً از سرامیک در برابر ترک های ناشی از افتادن اجسام روی سرامیک محافظت نمی کند.

تفاوت نصب بین کف و دیوار

مانند هر نصب سرامیک، تغییرات خاصی بین نصب روی کف و دیوارها وجود دارد. همیشه ایده خوبی است که پروژه های بزرگ را به عهده افراد متخصص بگذارید. اگر این کار را انجام دهید، داشتن کمی اطلاعات پیرامون این نکات در مورد نصب سرامیک های با ابعاد بزرگ به شما کمک می کند تا متخصصین را غربال کنید تا مطمئن شوید که افراد مناسب را استخدام کرده‌اید.

اگرچه برای نصب این سرامیک های بزرگ باید اندکی تأمل کرد، اما لزوماً دشوارتر از هر پروژه کاشی کاری نیست. هنگامی که سرامیک ها در جای خود قرار گرفتند و شما برای اولین بار می توانید فضای گسترده ای را ببینید، مطمئناً ظرافت مدرن ظاهر به پایان رسیده را دوست خواهید داشت. اگر کاشی های بزرگی که انتخاب می کنید از سنگ طبیعی ساخته شده اند، مرحله نهایی آب بندی کاشی ها لازم است، به خصوص اگر سنگ به رنگ روشن باشد. کاشی های مرمر، کاشی های تراورتن و کاشی های پرسلانی جلوه های کاملاً متفاوتی دارند.

دسته‌بندی: سرامیک پرسلانی, کف

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه